Friday, October 28, 2011

Tips untuk Hamil/Mengandung cepat

Assalamualaikum..:)

 

Selamat berjumpa di blog baru saye hihi eh,xtau ke?kan tinatakeshi.wordpress.com dah xde..saye berhijrah ke sini pulak :)

Bile saye refer statitistics, kebanyakan visitor blog saye akan dtg sbb related dgn search tanda-tanda awal mengandung atau tanda-tanda awal mengandung yang anda tak perasan. Sememangnya tanda2 tersebut adalah common kpd wanita2 yang ingin hamil anak pertama..anak kedua dan ketiga, jadik confuse balik dgn tanda2 tu hihi ramai juga yg comment dlm entry tersebut mengatakan tanda2 tersebut telah ada tetapi test -ve..ade juga yang bercerita, tanda +ve dah ada tetapi last2 period juga..huhu mcm2 masalah yang dikongsi bersama..tak kurang jua yang berkongsi masalah mengenai masalah sakit puan yang dihadapi seperti PCOS, cyst dan endometriosis..bila saye go thru komen2 rakan2 blog, saye teringat tips2 yang saye terima dari makcik2 saye tersayang..nenek dan atuk yg telah lame mkn garam..(hati2 jgn smpi kene sakit jantung hihi)..so kali ni,saye kumpulkan semula semua tips2 tersebut untuk tatapan rakan2 dan saye sendiri..sharing is caring kan? :)

Mengandung adalah satu anugerah yang tidak terhingga bagi setiap wanita yang baru mendirikan rumahtangga. Tetapi, seringkali juga kita mendengar bahawa tidak semua wanita bernasib baik dapat merasai pengalaman untuk mengandung. Tambah-tambah, ada wanita yang terpaksa menunggu lama sebelum dapat mengandung.

Diharap para wanita di luar sana mendapat manfaat dari apa yang saya kongsikan di sini.

 

 

  • Kenali Waktu Subur Anda
    Cuba track hari pertama anda period dan lihat waktu yang sesuai dalam untuk bersama pasangan anda agar dapat mengandung cepat. Secara saintifik, sperma (telur persenyawaan lelaki) dapat hidup dalam rahim seorang wanita selama lima hari. Oleh itu, anda boleh merancang untuk bersama suami setiap hari dari 2 hari sebelum terhasilnya ovum (telur persenyawaan wanita) , semasa terhasilnya ovum (waktu subur) dan 2 hari selepas waktu subur. Kaedah termudah untuk mengetahui waktu subur seorang wanita adalah menggunakanovulation predictor kit (OPK) yang boleh didapati di farmasi berdekatan. Kaedah saya dulu adalah monitor cervical mucus (cm) atau boleh juga dikenali sebagai cecair keputihan..cm pada waktu subur selalunya mempunyai fizikal seperti berikut : berwarna putih seperti putih telur, elastic dan byk. jika nampak cm mcm tu,saye dah tau dah waktu subur saye dah tiba hehe sestgh org claim, cara tu xbape berkesan..terpulang pada masing2..lebih baik gunakan OPK,lebih selamat. :)


 

 

  • The right position
    Elakkan daripada posisi women on top. Bidan kampung belah suami pernah cakap, semasa bersama dgn suami, cuba letak bantal bawah punggung, agar sperma mudah bergerak  turun ke rahim. Kemudian setelah bersama dengan suami, jgn bergerak..sit tight pada position tu, al kisahnya agar sperma tak terkeluar semula hihi ni petua org tua2..tapi kebanyakan rakan2 saye ckp,it works..cuba lah..mane tau kan..


 

 

  • Start pemakanan dan kehidupan yang sihat
    Mereka yang inginkan zuriat seharusnya mengamalkan pemakanan seimbang dan banyakkan makan sayuran dan buah buahan. Mulakan ambil asid folik 3 bulan sebelum cubaan untuk hamil. Vitamin C dikatakan dapat meningkatkan kualiti pengeluaran sperma manakala vitamin E dapat meningkatkan kesuburan seorang wanita.Banyakkan exercise..xkire la kite berisi atau kurus..ini untuk aktifkan sel dalam badan dan meningkatkan peredaran darah.


 

  • Kawal Berat Badan
    Pada kebiasaannya, wanita yang mempunyai berat badan normal akan cepat mengandung berbanding wanita yang berat badannya tidak normal. Oleh itu, pastikan anda mempunyai berat badan yang normal agar anda dapat mengandung cepat.


 

  • Solat Sunat Taubat
    Kemudiannya, setelah usaha2 ini dilakukan, apa yang boleh kita buat lagi adalah berdoa..memohon kepada Allah swt agar dikurniakan zuriat yang sempurna sifatnya, cerdik akalnya dan dipermudahkan perjalanannya. Sebaik-baiknya, kita buat solat sunat taubat agar diampunkan dosa2 sebelum ni, memudahkan kite mengandung, bertawakal kepada Nya..pernah seorang ustazah berkata kepada saya, kadang2 kita xdapat apa yang kita nak sbb dosa2 kita yg lampau..ujian yang mendatang, adalah penghapus dosa kita..jadinya, dinasihatkan solat sunat taubat..agar semua dosa kecil mahupun besar diampunkan oleh Nya dan dipermudahkan untuk hamil; Pastikan rezeki yang kita dapat sehari2 adalah rezeki halal kerana apa yang kita dapat dan makan akan jadi darah daging kita :)


Harapnya dapat membantu rakan-rakan di sini..Insya Allah..belum cuba, belum tahu..Dia sentiasa tahu yang terbaik untuk kita :)

Tuesday, September 13, 2011

chemical pregnancy : keguguran awal kehamilan

Assalamualaikum.

Ramai yang tanye saye ape itu chemical pregnany..sorry ye,saye xtau terms dlm bm hihi so saye stick to english la..:)

Chemical Pregnany ni macam lawak yg kejam. Anda dah wat ujian kehamilan (upt) awal sekitar due period due dan mendapat keputusan yang menunjukkan positif yang agak samar atau kabur. Dah tentunya, anda akan jadi excited dan mula menyebarkan happy news ni kan. Kemudian, beberapa hari kemudian anda mendapat haid anda dan doktor berkata, "itu cuma chemical pregnancy."

Sementara itu, anda jadi keliru dan kecewa gile... Terms chemical pregnancy ni mcm ujian kehamilan positif yang palsu, seolah-olah anda bukan benar-benar mengandung. Tetapi sebnarnye, Chemical pregnancy adalah kehamilan yang berlaku tetapi mengalami keguguran awal-awal kandungan lagi...

Dalam banyak kes, ujian kehamilan positif telah dicapai sebelum due period tetapi miscarrige berlaku sebelum degupan jantung dapat dilihat pada ultrabunyi.

Dengan adanya ujian kehamilan ultra sensitif di pasaran hari ini, ia adalah lebih mudah berbanding sebelum ini untuk mendapatkan hasil yang positif 3 atau 4 hari sebelum period.  Ujian ni menjadi favourite kpd mereka yg PERLu tahu awal tetapi ujian ketika awal ni jugak ade keburukannya.

Malangnya, chemical pregnancy ni sgt common. 50 hingga 60% kehamilan  pertama akan keguguran di awal kehamilan. Ada juga yang berlaku tanpa wanita itu sedari bahawa dia mengandung..:(

Kebanyakan kes chemcial pregnancy adalah disebabkan oleh masalah kromosom padadeceloping fetus. Lain-lain sebab yang mungkin lapisan rahim yang tidak mencukupi, keabnormalan uterus  atau  fibroid, tahap hormon yang rendah, kecacatan fasa luteal atau jangkitan tertentu.

Chemical pregnancy berlaku cukup awal, jadinya ia hanay akan memberi kesan yang seidkit ke atas badan kita, dan dalam banyak kes, ramai yang menjangkakan itu adalah period yang dtg lewat beberapa hari (ataupon tepat pada masanya). Satu  kajian didapati bahawa pendarahan selepas chemical pregnancykadang-kadang lebih sedikit daripada biasa haida. Pendarahan dari chemical pregnancy  mungkin disertai oleh cramping yang agak kuat dari biasa juga, tetapi proses pemulihan dari nya agak cepat dari keguguran biasa.

hasil bacaan :

sini 

 

sini 

 

dan sini

:)

 

 

Sunday, January 10, 2010

satu pengakuan..satu kisah...

ditulis pd 08 disember 2009

saye menulis ini di kala usia anak saya dalam kandungan 7 minggu..ya,sudah hampir 2 bulan..namun hakikat ini tidak diketahui oleh rakan-rakan saye (terutama rakan sepejabat, saye rase entry kali ini ditujukan khas utk mereka).

saye disahkan mengandung buat kali kedua sebelum bermulanya minggu induksi..hakikat bhw saye sedang "berisi" mmg diketahui umum kerna disyaratkan dlm peraturan utk clarify. sebelum ini saye pernah mengandung,namun gugur di kala usia kandungan saya mencecah 6 minggu..(sebulan setengah)..

saye amat gembira di kala saye mengandung kali kedua..berat saye pon naik 4 kg..tatau sbb saye happy ke sbb pregnant..tp awal sgt nk naik di kala usia kandungan pon masih awal..ehehe namun panas tak smpi petang, hujan di tghari..saye disahkan oleh doktor bhw kandungan saye xdevelope well...saye tak leh bygkan ape perasaan saye time tuh..saye benci diri saye..doktor menggalakkan saye agar "menurunkan" kandungan..saye tanye pd doktor : ape masalah sebenar?is it me? doktor menjawab : i dun think so..

as simple as that,saye menerima berita buruk itu..org pertama yg tau adalah hubby saye (yg sgt supportive di kala itu..saye tau die pon kecewa..)..namun hubby tenangkan saye dan mengatakan it's not the end the world..selagi tade pape berlaku..no bleeding no cramps no complications..saye masih boleh mengharap..disebabkan saye masih belom ade doktor yg tetap,saye beralih ke hospital pakar utk membuat follow up scan pd 2 minggu berikut nya.

saye masih tidak boleh menceritakan ini kepada sesiape di office..wpon mereka adalah komuniti yg mengetahui keadaan diri saye..

setiap kali org bertanye berape usia kandungan saye merasekan satu urge utk menceritakan hal sebenar..tetapi mungkin disebabkan ego atau malu pd driri sendiri,saye terpaksa berbohong dan mengatakan usia kandungan yg septutunye (sekiranya kandungan saye masih ada) maafkan saye..saye tak sanggup berterus terang,saye malu..saye tak mahu dianggap lemah..saye tak mahu dianggap sebagai seorg yg ditakdirkan tidak boleh membahagiakan suami dan keluarga saye..yes,saye ego..dan untuk itu saye mintak maaf..

saye melakukan rawatan.saye dinasihatkan agar "menurunkan" kandungn..mengambil ubat utk mebersihkan rahim, supaya tiada leftovers dlm rahim..saye berpantang..dan semua itu saye lakukan tanpa pengetahun sesape kecuali family saye..saye benci pd diri kerana saye berbohong..saye dpt rasekan diri saye berubah..saye cube elakkan diri dr bersama kwn2 pejabat..(saye takut mereka tanye lgi n saye terpakse berbohong lg..) saye jd lebih grumpy..lebih suke melepaskan amarah jika saye tensi dgn kerja (sbnrnye marah pd diri sendiri)..saye isolate kan diri saye..maafkan saye...saye amat berterima kasih kpd sahabat2 yg cube memhami wpon mereka xpaham..saye amat menghargainye..kwn semase susah amat payah nk cari kan?

namun saye tidak lah mencari penjelasan sebenar utk kes saye,saye anggap itu sume takdir tuhan..

dan setelah 2 bulan,kini saye disahkan hamil lagi..dan mengambil keputusan utk tidak memberitahu berita baik ini kpd umum selagi kandungan tidak menececah 3 bulan..maka sekiranya anda terbaca entry ini,kandungan saya skrg sudah berusia 3 bulan ++..doakan keselamatan, kesejahteraan dan kesihtan kami anak beranak..semoga bayi ini lahir dengan sempurna..aminnn..

sekali lagi : maafkan saya..